Technická a emisná kontrola je hlavne u starších vozidiel hra s nervami, ktorá je plná neistoty. Na tieto kontroly je potrebné sa pripraviť. Najlepšou voľbou je návšteva servisu, kde vám automobil dajú do poriadku. Dnes sa zameriame na pneumatiky resp. informácie o tom, v akom stave by mali byť pneumatiky pred kontrolou.
Čo najviac škodí pneumatikám
Ak pri kupovaní pneumatík hľadáte najlacnejšie pneumatiky a následne sa o ne nestaráte, znižujete ich životnosť o niekoľko mesiacov. Naopak kvalitné pneumatiky pre malé úžitkové vozidlá, SUV alebo offroad vám vydržia vyše 5 rokov. Samozrejme, že tento údaj závisí od toho, ako pneumatiky udržujete a od štýlu vašej jazdy. Poďme sa podrobnejšie pozrieť na to, čo najviac pneumatikám škodí. Na najvyššej priečke sa nachádza poškodenie, ktoré je spôsobený tým, čo šoféri najčastejšie zanedbávajú – nesprávnym tlakom. Podhustené alebo prehustené pneumatiky poškodzujú vnútornú i vonkajšiu časť pneumatík, znehodnocujú celý dezén a majú vplyv na spotrebu vozidla. Aby ste nemuseli tlak neustále kontrolovať, dajte si do vozidla nainštalovať snímač tlaku pneumatík. Dlhú životnosť od pneumatík nemôžu očakávať šoféri, ktorí prudko brzdia a preťažujú automobil. Pri jazde po náročnom teréne to nepreháňajte s rýchlosťou. Jediný ostrý kamienok alebo klinec v niektorých prípadoch znamená nezvratné poškodenie. Dôležité je i to, kde parkujete. Časté parkovanie na hrane obrubníka pneumatikám nepasuje. Preto venujte častejšie čas vizuálnej kontrole pneumatík a nešetrite na nastavení geometrie.
Na čo si dávať pozor pred STK
Pracovníci staníc technickej kontroly bývajú rôzne naladení. Niektorí vás môžu poslať domov s tým, že stav vašich pneumatík nevyhovuje normám. Nemusíte sa obávať ísť v lete na kontrolu so zimnými pneumatikami, ale dôležité je to, aby boli v dobrom stave. Na kolesách by ste mali mať obuté také pneumatiky, ktorých rozmery, rýchlostný a hmotnostný index konsolidujú s údajmi v technickom preukaze. Najdôležitejšie je však dbať na hĺbku dezénu. Pred kontrolou si nezabudnite porovnať dezén vašich pneumatík s predpísanými minimálnymi hodnotami. Tieto hodnoty sú u letných pneumatík stanovené na 1,6 mm a u zimných na 3 mm. Technik si môže všímať aj nerovnomerne ojazdený dezén, ktorý ho upozorní na zle nastavenú geometriu vozidla. Nestáva sa síce často, že by šoféri neprešli technickou kontrolou len kvôli pneumatikám. Napriek tomu je vždy lepšie myslieť na všetky eventuality vopred a starať sa o pneumatiky po celý rok.